Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》
A legendás Zeppelin léghajó útját is megörökítették a Városliget fölött

A legendás Zeppelin léghajó útját is megörökítették a Városliget fölött

2024. június 10. 09:50 Múlt-kor

Budapest legkedveltebb parkját ma főleg gyalogutak szelik keresztül-kasul. Azonban régen ez másképp volt: sínpárok futottak át rajta, vizeiben építmények magasodtak, vagy éppen léghajók vetették árnyékukat a Vajdahunyadvárra. Mindennek számos régi fényképen, képeslapon, újsághasábon láthatjuk a nyomait.

<

Az eredetileg gőzvontatású szerelvényekkel közlekedő londoni után Európában másodikként megépült budapesti földalatti vasút létrehozása minden szempontból bravúros teljesítmény volt. Wünsch Róbert építési vállalkozó, a kor vasbeton építészetének kiemelkedő alakja, a rendelkezésre álló legmodernebb technikával építtette meg az alagutat.

A kontinens első villamosmeghajtású, automatizált biztosítóberendezésekkel ellátott földalatti vasútja előremutató műszaki megoldásaiban, az állomások és az önjáró motorkocsik kivitelezésében az idő próbáját kiálló minőség jelképévé vált. Az utasok az 1896-os ezredéves kiállítás megnyitásának heteiben, fokozatosan vették használatba a vonalat.

A földalatti vasút eredetileg a mai Hősök tere sarkánál kibújt alagútjából a felszínre, ahol megépítették az ország első vasbetonból készült hídját. Ez egészen 1973-ig biztosította az átkelést a felszínen futó vágányok fölött. A mintegy 500 méteres városligeti felszíni szakaszon két megálló fogadta az utasokat: egy az Állatkert főbejáratánál és az akkori végállomás a Liget belsejében. A vonalat 1973-ban meghosszabbították a Mexikói útig, és a teljes 4,4 kilométeres pálya a föld alá került.

A Városliget vízfelületeit gyakran beépítették. Az 1960-as években a Budapesti Nemzetközi Vásár egyik népszerű kiállítási helyszíne volt a tó. A Ganz Hajógyár a Vajdahunyadvár elé építette kör alakú pavilonját, melyhez a vízből alig kiemelkedő, cölöpökön álló gyalogjárón lehetett eljutni.

A 2017-es budapesti vizes világbajnokságnak a Dagály Úszó Aréna mellett több különleges helyszíne is volt. A szinkronúszók a Városligetben kápráztatták el a helyszínre látogató közönséget. A televíziónézők pedig világszerte a festői háttérként szolgáló Vajdahunyad várával láthatták a közvetítést a versenyről. A tó medrében két mobil medencét építettek föl, melyek közül a kisebb egy 25 méteres bemelegítő medence, a nagyobb pedig egy 50x25 méteres, 3 méter mély versenymedence volt, amely 3750 köbméter vizet fogadott magába. A nézőtérrel együtt ez volt az eddigi legnagyobb építmény a Városligeti tavon.

Minden idők egyik legnagyobb légi járműve, a legendás Graf Zeppelin léghajó 1931 márciusában tett nem túl szerencsés magyarországi utat: repüléshez kedvezőtlen, borongós időjárás fogadta. Viharos széllel kísért sétaútja során a Zeppelin a Városliget felett is elrepült, amint erről több korabeli fotó tanúskodik.

Mire a léghajó – néhány órás útja után – visszaért Csepelre, a szél már olyan erős volt, hogy a kapitány csak komoly rábeszélésre kockáztatta meg a leszállást, hogy lehetővé tegye a magyar utasok (többek között Karinthy Frigyes) távozását. Néhány percig tartózkodott csak a földön, az időjárási viszonyok miatt azonnal visszaindult Németországba, csalódást okozva a helyszínen összegyűlt, több tízezres közönségnek. (x)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

A legendás Zeppelin léghajó útját is megörökítették a Városliget fölött

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tél: Szoknyával a politikában

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra