Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Folytatódik a metáltörténelem: ma az 1985-ös év legjobb rockzenei albumára lehet szavazni

2021. május 10. 14:31

A Rocker Rádió a tavaly tavasszal nagy sikerrel szavaztatta meg hallgatóit a Rocker ABC játékban. Ennek a folytatása a Metal Történelem, amelynek keretében ma, május 10-én az 1985-ös év legjobb albumaira lehet szavazni. Neked melyik a kedvenced?

<

„Miután sajnos az idei tavasz nagy része otthonülős lett, úgy gondoltuk, megint összehozunk egy kis játékot. 1980 és 2020 között keressük az év rocklemezeit, persze a hallgatóink segítségével” – mondta Kalácska Gábor, a Rocker Rádió egyik alapítója.

A játékban rendkívül egyszerű részt venni: a rádió a közösségi oldalain (facebookinstagramvibertelegramhundub) megosztja az aktuális évet, amelynek rocklemezeire lehet szavazni. Ezután csupán annyi a játékos dolga, hogy beírja egy kommentbe a kedvenc albumát, amely az adott évben jelent meg. Minden komment egy szavazat, a legtöbb voksot kapott lemez nyer.

„Szeretnénk picit hozzájárulni ahhoz, hogy ezek a nehéz hónapok kellemesebben teljenek. A játék talán előhoz néhány kellemes emléket az elmúlt évtizedekből” – mondta Thuróczy Richard, a Rocker Rádió másik alapítója.

A Rocker Rádió munkatársai természetesen az emlékek felfrissítésében is segítenek: a szavazás napján, 9-19 óra között bemutatják az év (szerintük) 10 legerősebb rocklemezét a műsorban. Voksolni viszont bármelyik, az adott évben megjelent albumra lehet.

Ma, május 10-én 1985 legjobbjaira lehet szavazni. Íme a mai ajánlójuk:

Fontos év volt 1985 a német metal történetében. Ekkor jelent meg az esseni thrash alakulat, a Kreator bemutatkozó albuma, az Endless Pain. A Noise által gondozott korongon helyet kaptak többek között a zenekar korai, még Tormentor néven kiadott demóinak szerzeményei is. Az európai színtér rendkívül jól fogadta a lemezt, amely még ma is megállja a helyét, számos később érkezett black metal zenekar pedig fő inspirációjaként hivatkozik Mille Petrozza-ék első megvillanására.

Különböző jogi viták miatt nyolc hónapon keresztül csak rendkívül magas importáron volt beszerezhető az USA-ban a dán származású frontember, Mike Tramp által vezetett White Lion bemutatkozó nagylemeze, a Fight to Survive. Japán jóval korábban eszmélt, hiszen ott már 1985 novemberében elérhető volt a mára klasszikussá érett korong. A zenekar a siker érdekében két kislemezt is piacra dobott, ezek közül az első tartalmazta máig legnagyobb slágerüket, az albumot is nyitó Broken Heartot.

Már 1984-ben sem számított túlságosan nagy összegnek az az ötezer dollár, amelyet a pályája elején járó Slayer kapott kiadójától, hogy felvehessék második teljes játékidejű albumukat, amelyet első körben Uranium 235 címmel szerettek volna piacra dobni. A terv a stúdiómunkálatok végére némiképp módosult, így a nagylemez végül a Hell Awaits címet kapta, és 1985. március 2-án került a szaküzletekbe, egyes kritikusok szerint egy borzalmasan sikerült borítóba csomagolva.

Mire hatodik nagylemezük, az 1985-ös Metal Heart megjelent, már elég komoly népszerűségnek örvendett világszerte az Accept. Hogy az addig vakfoltnak számító amerikai piacot is le tudják tarolni, kicsit változtattak megszokott stílusukon és becsúszott egy-két könnyedebb hangvételű, lazább szerzemény is, a címadó dalba pedig kiváló érzékkel becsempésztek némi komolyzenét Csajkovszkij, valamint Beethoven életművéből. A korong szövegeiért pedig továbbra is Deaffy álnéven publikáló menedzserük, Gaby Hoffmann volt felelős.

1985-ben jelentette meg második nagylemezét Ezt nem tudom másképp mondani címmel a Bikini. Az album felvételei előtt a csapat énekest váltott, és a korábbi frontember, Nagy Feró helyét a Rolls Frakcióból érkező D. Nagy Lajos vette át. A lemez ennek ellenére nem nélkülözi a Nemzet egykori Csótányának keze nyomát, hiszen számos szerzemény szövegét neki köszönhette a közben jelentős stílusváltáson is átesett csapat.

Ahhoz képest, hogy kezdetben csak egy stúdiós mellék-projektnek indult, elég komoly karriert futott be az Anthrax gitáros, Scott Ian által életre hívott Stormtropper of Death, vagy röviden az S.O.D. Kultikus bemutatkozó nagylemezük, az 1985 augusztusában kiadott Speak English or Die ezzel a címmel, és tartalommal ma már szinte biztos, hogy nem jelenhetne meg büntetlenül. A csapat bőgőse Dan Lilker így vélekedik erről: A szövegek többsége hatalmas túlzásokból állt. A címadó szám ötlete például onnan jött, hogy New Yorkban egy idő után baromi idegesítővé válik, amikor még olyan emberek sem képesek normálisan megszólalni angolul, akiknek egyébként elengedhetetlen lenne a foglalkozásukhoz a kommunikáció.

Két évvel hivatalos megalakulása után, 1985-ben adta ki bemutatkozó nagylemezét a német speed metal élharcosa, a Helloween. A kilenc tételes Walls of Jericho az egyetlen olyan korong a zenekar történetében, amelyen nem szerepelt külön énekes a felállásban. Ezt a szerepet akkoriban az album dalainak harmadát szerzőként jegyző gitáros, Kai Hansen töltötte be, a stúdióban, valamint a hét hónapig tartó lemezbemutató turné koncertjein egyaránt.

Csak a zenekar jó értelemben vett makacsságának köszönhető az, hogy egyáltalán felkerülhetett a Mötley Crüe harmadik nagylemezére, a 85-ös Theatre of Pain-re az album egyik legsikeresebb szerzeménye, a Home Sweet Home. A banda kiadója annyira nem érezte odavalónak a turnézós életforma árnyoldalát megéneklő tételt, hogy még a dalhoz forgatott klipet is saját zsebből finanszírozta a csapat. Pedig a Home konkrétan megmentette az albumot, valamint az akkoriban nem éppen élete formáját mutató zenekart. Mick Mars például így nyilatkozott az akkori történésekről: .a Theatre idején nem voltunk formában. Túl nagy siker szakadt ránk, túl gyorsan. Akkoriban minden olyan zűrzavaros volt és a nagy káoszban elvesztettük az irányt.

Finoman fogalmazva is elég nehezen emésztette meg annak idején Dave Mustaine, hogy ki lett rúgva a Metallicából. A gitáros azon melegében új zenekart hozott létre Megadeth néven, és a bemutatkozó albumra sem kellett túlságosan sokat várni. Az 1985-ben kiadott Killing is my Business, and Business is Good stúdiómunkálatai idején történtek azonban jól demonstrálják, hogy a Dave kirúgásához vezető események nem voltak légből kapottak. A zenekar ugyanis kénytelen volt saját maga levezényelni a felvételeket, valamint a keverést, mivel a kiadótól kapott pénz jelentős részét tiltott szerek használatára költötték.

Mivel a csapat sikerkorszakának frontembere, Mike Patton 1985-ben még javában középiskolás tanulmányaira koncentrált a rock and roll helyett, így a Faith no More bemutatkozó nagylemeze még egy másik énekessel készült el. A néhány éve elhunyt Chuck Mosley igyekezett kihozni magából a maximumot, miközben a We Care a Lot dalaival stúdiózott. Erőfeszítéseit végül siker koronázta, hiszen a címadó dalhoz forgatott videó komoly rotációban pörgött az MTV-n, valamint jónéhány tini-magazinos címlap is összejött a csapatnak.

Szavazni facebookon ittinstagramon ittviberen itttelegramon itthundubon itttovábbi rocklegendákat hallgatni pedig itt tudtok.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Folytatódik a metáltörténelem: ma az 1985-ös év legjobb rockzenei albumára lehet szavazni

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra