Filmen a Kennedy-gyilkosság véres részletei
2013. szeptember 2. 17:25 MTI
John F. Kennedy amerikai elnök ötven évvel ezelőtti meggyilkolásának körülményeit vizsgálja a velencei filmfesztiválon vasárnap bemutatott Parkland című film, amely az összeesküvés-elméleteket kerülve a "véres részletekre" koncentrál.
"Micsoda lepra hely a halálhoz" - mondta Kennedy stábjának egy tagja a dallasi Parkland kórházban (innen származik a film címe), ahova a meglőtt elnököt szállították, aki végül a műtőasztalon hunyt el. Zac Efron játssza Charles Carrico doktort, aki sürgősségi ellátásban részesítette Kennedyt. Paul Giamatti pedig a női konfekciót gyártó Abraham Zaprudert alakítja, aki hobbi filmfelvevőjével rögzítette a merényletet.
A műtőben, ahol nővérek és orvosok küzdöttek Kennedy életéért, akit kétségbeesett testőrök és elnöki stábtagok vettek körül, a shakespeare-i tragédiákat idézve "mindent beborított a vér" - mesélte Peter Landesman, a film rendezője. A korábbi oknyomozó újságíró elmondta: azt akarta bemutatni, mit éltek át az orvosok, ápolók, titkosügynökök, rendőrök és olyan átlagemberek, mint Zapruder, akik 1963. november 22-én szemtanúi voltak az életüket felforgató történelmi eseménynek.
Landesman a vetítés utáni sajtókonferencián arról beszélt, hogy miközben a Kennedy-gyilkosságot már ezerféleképpen feldolgozták, azzal kapcsolatban számos összeesküvés-elméletet levezettek, arról valójában kevés szó esett, hogy a merénylet hétvégéjén micsoda káosz alakult ki. A rendező hangsúlyozta, hogy elsősorban az érzelmekre, a történtek ábrázolására törekedett.
A 92 perces alkotás, amelyet Barry Ackroyd operatőr a Paul Greengrass és Kathryn Bigelow filmjeiből megismert "valósidős" stílusban rögzített, azt a három napot pergeti le, amely Kennedy meglövésétől gyilkosa, a dallasi night klub tulajdonos által másnap lelőtt Lee Harvey Oswald temetéséig telt el. A Parklandben megjelennek Zapruder híres felvételének képkockái, és Landesman bemutatja Oswald bátyját, valamint zavart anyját is.
A velencei fesztivál közönsége vegyes érzésekkel fogadta a filmet. Egyes kritikusok azt hiányolták, hogy a rendező csupán krónikása a részleteknek, nem fűz hozzájuk magyarázatot, és nem próbálja értelmezni a történteket. Mások viszont érdekesnek találták a nézőpontot, amelyen keresztül a rendező a témához közelített: a hétköznapi emberek reakcióinak bemutatását.