Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Nagyméretű vérömlenyt találtak Ötzi agyában

2013. június 11. 10:14 MTI

Jelentős méretű vérömlenyt találtak Ötzi agyában a kutatók a legújabb technikai eljárások segítségével. Európai szakértők gombostűfejnyi méretű mintát vettek az 5300 évvel ezelőtt élt jégember agyából, és vérsejtfehérjére, agysejtekre, illetve idegstruktúrákra bukkantak.

<

Mindez alátámasztja azt a feltételezést, hogy az Ötzi szinte teljesen vértelen testében látható sötét foltok vérömlenyek, amelyek csak röviddel a rézkorban élt ember halála előtt keletkeztek. A feltételezések szerint ezeket egy támadó okozta.

Az eredményekről hétfőn számolt be Frank Maixnernek, a bolzanói Európai Akadémia (Eurac) és Andreas Kellernek, a Saar-vidéki Egyetem kutatójának csapata. A kutatók beszámolója szerint komputertomográfia segítségével már néhány évvel korábban felfedeztek Ötzinél sötét foltokat, mint vérömlenyek lehetséges következményeit. Egyelőre kérdéses, hogy a vérömleny koponyára mért ütéstől vagy nyíl ejtette sérülés utáni eséstől származott. Frank Maixner szerint valószínűtlen, hogy valaha sikerül felderíteni a közvetlenül Ötzi halála előtti eseménysorozatot. Mindössze azt tudni biztosan a férfi kezén található vágásból, hogy néhány nappal korábban közelharcban vett részt.

Maixner szerint mérföldkövéhez érkezett a múmiakutatás. Új proteinelemző módszerek segítségével első alkalommal végeztek mumifikálódott emberi szöveten proteinvizsgálatot és sikerült egy apró mintából hatalmas információmennyiséget nyerni. Az eljárás olyan múmiáknál és vízi holttesteknél is alkalmazható, amelyeknél a DNS-elemzés a lebontófolyamatok miatt már nem lehetséges. "A DNS-sel ellentétben, amely a test minden sejtjében egyforma, a proteinek megmutatják, pontosan mi játszódott le a test speciális részein" - fejtette ki Maixner.

A kutatók tanulmányukat a Cellular and Molecular Life Sciences című szaklap júniusi számában mutatták be. A rézkor idején élt Ötzi múmiáját 1991 szeptemberében fedezték fel az olasz-osztrák határon húzódó Ötz-völgyi Alpokban. A gleccsermúmia a világ legrégebbi, teljes épségben megmaradt emberi holtteste, amelyet a bolzanói (Bolzen) régészeti múzeumban őriznek. A Zürichi Egyetem Evolúciós Orvostani Központjának (ZEM) szakemberei már évek óta tanulmányozzák a maradványokat, és több tanulmányt is közzétettek Ötziről.

Nagyméretű vérömlenyt találtak Ötzi agyában

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

Ízelítő a Magazinból