Ros Hásáná: a zsidó újév
2002. szeptember 7. 18:31
A Ros Hásáná a teremtés hatodik napja, amikor Isten megteremtette Ádámot és Évát. A zsidó tradíció szerint e nap komoly és ünnepélyes, minthogy Isten attól függően dönt rólunk, a következő évünk alakulásáról, hogy mennyire fordulunk ekkor felé.
<
Naftali Kraus szerint a zsidó Újév lényege a megtérés. Aki egész évben nem jár templomba, az is elmegy ezen az ünnepen, hogy meghallgassa a Sófárfújást, számba vegye az elmúlt év eseményeit, hisz ez a számadás már a megtérés kezdete. A megtérés két részből áll: egyrészt a múltban elkövetett rossz megtagadása, másrészt az ünnepélyes fogadalom, hogy a jövőben jobb leszek, mint voltam.
Egya zsidó újévnek szentelt amerikai honlap szerint a Ros Hásáná szó szerint azt jelenti: az Év Feje. Ahogyan a teremtés hatodik napján Isten megszemlélte, amit teremtett, úgy minden Ros Hásánákor újra ránéz a világra, és ekkor dönti el, miképpen viszonyuljon hozzá. Az Ő viszonya a Földhöz ezen a napon dől el az egész következő évre. Ezért a zsidó tradíció szerint e nap komoly és ünnepélyes, minthogy Isten attól függően dönt rólunk, hogy mennyire fordulunk ekkor felé.
Ezen a napon semmilyen foglalkozáshoz tartozó munkát nem szabad végezni. A legfontosabb előírás sófárfúvás – írja a zsido.com. – „Aki meg fogja fújni a sófárt, előbb áldást mond: Áldott légy Te, Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya, ki megszentelt minket parancsolataival, s megparancsolta, hogy hallgassuk a sófár hangját!”
A Ros Hásáná után tíz bűnbánó nap következik, amikor különleges bűnbánati imákat kell mondani a zsinagógában.