Magyar műgyűjtőnek köszönhetjük az El Greco-lázat
2008. december 16. 14:09
Nemes Marcell világhírű műgyűjtő El Greco festményeinek felvásárlásával és népszerűsítésével teremtette meg szakmai tekintélyét. Azt azonban csak kevesen tudják, hogy az 1866-os születésű férfi egy ideig Hódmezővásárhelyen nevelkedett. Róla szóló, eddig nyilvánosságra nem hozott aktákról is szó lesz a hódmezővásárhelyi Emlékpont Múzeum szerda esti tudományos összejövetelén.
Nemes élete során számos nagy értékű remekművet adományozott magyar és külföldi múzeumoknak: a Szépművészeti Múzeumnak közel negyven képet, köztük El Greco Bűnbánó Madonnáját, illetve Mányoki Ádám legismertebb festményét, a II. Rákóczi Ferenc-portrét.
A pályafutása csúcsán magyar nábobként emlegetett Nemes Marcell Klein Mózes néven látta meg a napvilágot. Ifjan egy pesti kávéházban próbált pénzt keresni dalénekesként és szerelmes levelek fogalmazójaként, illetve gyorsportrék rajzolójaként. Később évekig szén- és faáru-kereskedéssel foglalkozott, közben egy ideig alkusz volt egy gabonabizományi cégnél, majd belekóstolt a tőzsdézésbe, sőt telekspekulációkkal is próbálkozott. 1904-től rendszeresen vásárolt festményeket
A gyűjtőként és mecénásként egyre ismertebbé váló Nemes mind több múzeummal igyekezett szoros kapcsolatot kiépíteni; különösen szoros szálak fűzték például a Szépművészeti Múzeumhoz, melynek mindmáig jórészt feldolgozatlan irattári anyagában egész sor rá vonatkozó akta található.
Nemes Marcellt sokan El Greco újra felfedezőjeként ünnepelték, rövid időn belül ő vált a művész alkotásainak legjelentősebb és legismertebb korabeli gyűjtőjévé. Nemes Greco-kollekciója nem elhanyagolható szerepet játszott a 20. század eleji Európát jellemző „Greco-láz" fellángolásában.
Egyes vélemények szerint Greco újrafelfedezése valójában egy előre kitervelt műkereskedelmi akció része volt Nemes Marcell részéről. E vélekedés alapján Nemes olyan alkotót keresett, aki a műtörténet klasszikusai közé tartozik ugyan, de mégsem volt olyan magasra értékelt, s megfizethetetlen, mint például Raffaello. A görög származású festő tökéletesen megfelelt Nemes Marcell céljainak: Spanyolországban a századelőn még tucat számra akadtak viszonylag „potom áron" megszerezhető Greco-művek, ráadásul a művész ecsetkezelése és komponálásmódja sok rokonságot mutatott a modern festészet akkori törekvéseivel.
„Nemes Marcell gyűjtői és mecénási erényeit jórészt még azok a kortársak is elismerték, akik emberileg esetleg nem szívelték, illetve fennhéjázó magatartása miatt magukban csak mosolyogtak rajta" – véli Németh István, a Szépművészeti Múzeum főmuzeológusa, aki december 17-én, szerdán este 5 órától vásárhelyi előadásában további érdekességeket is a nyilvánosság elé tár a magyar műkereskedés történek egyik legellentmondásosabb alakjáról, Nemes Marcellről.