Napi hírekkel bogozgatják a meggyilkolt olasz miniszterelnök ügyét
2008. március 17. 15:00
30 évvel elrablása után több mint 60 órás emlékműsor-sorozatot szentel az olasz Raisat Extra műholdas tv-csatorna Aldo Morónak.
<
Ezek közül is kiemelkedik az 1968. november 21-én a Kereszténydemokrata Párt (DC) országos tanácsa előtt tartott beszéde: ebben rakta le az alapjait az 1970-es években kibontakozott kereszténydemokrata-kommunista "történelmi kompromisszumnak", amelytől egészen addig az olasz polgári pártok mereven elzárkóztak annak ellenére, hogy a kommunisták rendszerint 15-20 százalék körüli szavazóbázist mondhattak magukénak.
Az 1960-as évek egymást követő, kommunisták nélküli balközép-kormányok sorozatos csődje, az 1968-as diáklázadások, majd az országos sztrájkhullámok vezették Morót arra a felismerésre, hogy új módon közelítse meg a belpolitikai válság lehetséges rendezését. A műsor végén volt látható utolsó nyilvános beszéde, amelyet 1978. február 28-án mondott pártja parlamenti frakciója előtt. E beszédekből annak idején csupán 1-2 percet, vagy még kevesebbet használtak fel a rádió- és tv-híradók.
Felolvasásra került Moro több, csak részben publikált írása, Roberto Herlitzka színész közreműködésével is. Ő alakította a politikust Marco Bellocchio Jónapot, éjszaka című, nemrég a Duna Televízióban is bemutatott filmjében. Emanuele Macaluso kommunista szenátor elemezte azt a cikket, amellyel Moro hozzászólt a DC és az OKP közti, 1968 tanulságairól szóló vitához. Megszólaltattak több, Moróhoz egykor közelálló politikust, rá emlékezett Eugenio Scalfari neves liberális újságíró, a L'Espresso című hetilap akkori főszerkesztője, aki az utolsó interjút készítette a pártelnökkel.
Vasárnaptól indult az az 55 részes sorozat, amely minden nap egy órában felidézi a Moro-ügyet az elrablástól egészen május 9-ig, amikor megtalálták holttestét egy római mellékutcában egy Fiat 130 típusú gépkocsiban. Minden részt az aznapi tv-híradókból és lapszemlékből összeállított montázzsal indítanak, majd az eseményekhez kötődő nyomozások és perek eredményeivel zárnak.
A sorozat minden bizonnyal ismét felkorbácsolja a szenvedélyeket Olaszországban, egyrészt azért, mert Aldo Moro meggyilkolása a Kereszténydemokrata Párt hatalomvesztésének, majd széthullásának kezdete volt, másrészt pedig azért, mert valójában 30 év után sem tisztázták egyértelműen, hogy kik álltak az ügy hátterében és milyen érdekük fűződött ahhoz, hogy a tekintélyes politikus örökre eltűnjön az olasz közélet színpadáról.
(Múlt-kor/MTI)