A történelem áldozataivá váltak Goya festményei
2008. március 3. 17:00
A madridi Prado múzeum három restaurátora éjt nappá téve dolgozik Francisco Goya (1746-1828) két híres képének, az 1808. május 2. és az 1808. május 3. helyreállításán.
<
A világhírű múzeumban eddig is évente kétmillió látogató látta a két híres képet, de kevesen ismerik azok háborús kálváriáját. A köztársasági kormány akkor határozta el, hogy a Prado gyűjteményének válogatott kincseit, köztük a két Goya-képet a biztonságosabb Valenciába szállíttatja, amikor Franco csapatai és a velük szövetséges német erők már ágyúzták a fővárost. Amikor azonban a művelet megkezdődött, a két Goya-képet is tartalmazó pótkocsira rászakadt egy épület nagy terasza.
A két kép közül az 1808. május 2. rongálódott meg jobban, több figura feje és épületek részletei vesztek oda - mondta el Manuela Mena. Az 1808. május 3. nyilván jobban védve volt a pótkocsi belsejében, "csak megrepedt". 2000-ben nemzetközi Goya-szakértői tanácskozást hívtak össze a Pradóba, hogy eldöntsék, mi legyen a teendő.
"Nehéz volt határozni, megoszlottak a vélemények arról, hogy visszaadják-e a két műnek pontosan azt az értelmet, amelyet a festő akart kifejezni, vagy meghagyják a történelem jegyét rajtuk. Ám a sérülések, különösen az 1808. május 2. tekintetében, a képek lényegét változtatták meg, ezért döntöttek a restaurálás mellett. Az 1808. május 2. hiányzó részei nélkül nehéz megérteni az ábrázolt személyek összességének jobbra tartó mozgását, amelyet Goya érzékeltetni kívánt" - magyarázta el Manuela Mena.
A restaurátorok most azon fotók alapján dolgoznak, amelyek még a képek megrongálódása előtt készültek, és egy külön technikai egység végzi el számukra az eredeti helyreállításához szükséges kutatásokat, hogy a háborús sérüléseknek nyoma sem maradjon a két Goya-remekművön az áprilisi megnyitóra.
(Múlt-kor/MTI)