Operát írtak Raoul Wallenbergről
2008. február 25. 16:00
A Raoul című opera, amelynek ősbemutatóját nemrég tartották a Brémai Színházban, szokatlan módon vitte színpadra a holokauszt témakörét.
<
A második világháborúban eltűnt Wallenberg életét már számos könyvben és filmben feldolgozták, és Erkki-Sven Türr észt zeneszerző operában is színpadra vitte. Kunze librettója helyenként túlságosan részletekbe menően világítja meg Wallenberg Magyarországon eltöltött idejét zsidók ezreinek megmentésétől a Vörös Hadsereg által történt letartóztatásáig.
A Budapesten diplomataként dolgozó Wallenberg feltehetően legkevesebb 20 ezer ember életét mentette meg a világháború alatt. A szovjet csapatok 1945-ben vették őrizetbe, és a feltételezések szerint a fogságban halt meg, bár halálának időpontja és körülményei továbbra sem tisztázottak.
Julia Haebler rendezőnek különösen azok a jelenetei meggyőzőek, amikor a náci Adolf Eichmann kötélhez kötve vezeti be SS-es embereit, mint az állatokat és közben ezt énekli: "Én nem vagyok szörnyeteg". A témát tekintve újszerű, hogy a darab opera, musical és próza keveréke, ami lehetővé teszi az operai pátosz elkerülését.
A New Yorkban élő 85 éves Kingsley, aki korábban keletkezett "Popcorn" melódiájáról is ismert, nem mutatkozik túl avantgárdnak. Tipikusan amerikai operája sokkal inkább Bertolt Brecht (1898-1956) és Kurt Weill "Koldusopera" című darabjának egyes részleteit idézi fel - írja a dpa német hírügynökség tudósítója.
A mű üzenete arra emlékeztetett, hogy a világ addig nem veszett el, amíg "36 igazán jó ember" él ezen a földön és ezzel egyszerűen a happy end utáni hollywoodi vágyakozást fejezte ki. Kunze röviddel az ősbemutató előtt azt mondta: az ösztönözte őt az opera librettójának megírására, hogy New Yorkban egykori holokauszt rabok Kingsley által megzenésített verseivel ismerkedett meg. A tervek szerint novembertől Magyarországon is előadják a Raoult.
(Múlt-kor/MTI)