Félévszázados lett az NDK papírautója
2007. november 9. 08:00
Bogárhátúnak, mint a Volkswagen, aligha volt nevezhető, kicsit csúnyácska volt, egyszerű is, de autó, és a németek közül sokan nagyon szerették.
<
A néhai NDK pártja és kormánya még 1954-ben adott utasítást arra, hogy egy `robosztus, keveset fogyasztó és nem túl drága` kisautót kell kifejleszteni, mégpedig lehetőség szerint azon nyomban. Mégis három évig tartott, míg Zwickau városának mérnökei kifejlesztették a `Trabi` akkori, első változatát, amelynek paraméterei megfeleltek mind a párt, mind a kormány határozatának.
A Trabant végigkísérte az egykori NDK-s állampolgárok életét. Sőt túl is élte az egykori kommunista államot, a hírhedt berlini falat, olyannyira, hogy mára egyfajta kultusszá vált. Miközben Zwickauban már az új Trabiról álmodnak, amely reményeik szerint valóban bogárhátú lehet.
Azután mégis jött a következő változat, amely a kommunista rendszer hanyatlásával párhuzamosan fokozatosan "nyugatiasodott", és megszületett a Trabant négyütemű, Volkswagen-licenc alapján készült motorral felszerelt változata. Mígnem leomlott a fal, s az egykori NDK lakói mégis inkább nyugati autóra váltottak. Trabant azonban akad még jócskán az immár egyesült Németországban. Számukat a hivatalos statisztika csaknem 53 ezerre becsüli, egészen pontosan 52 432 a nyilván tartott "műanyagbombázók" száma.
Az utolsó Trabi 1991 április 30-án gördült le a zwickaui gyár szállítószalagjáról. Nem csoda hát, hogy a város lakói sajátos nosztalgiát éreznek, és a Trabantnak hivatalos emlékművet emeltek, amely egyben Zwickau jelképe is, és eközben abban reménykednek, hogy a Trabi újjászületik. Reményeiket alátámasztja, hogy egy müncheni cég állítólag már a Trabant "össznémet" változatát tervezi.
(Múlt-kor/MTI)