Női sztárok a reneszánsz festészetben
2007. április 27. 12:00
Részvét és bosszúállás
Sofonosbia egyik rajza egy síró kisfiút ábrázol, akit egy idősebb lány a kezében lévő rákkal megcsíp. A festőnő elküldte a rajzot Michelangelónak, amely végül Cosimo di Medici firenzei herceg, a művészetek pártfogójának tulajdonába került.
Lavinia Fontana egyik képe |
A saját korában nem különösebben tehetségesnek tartott Lavinia Fontana egyszer elkészítette egy szakállas asszony portréját, amely a reneszánsz világ egyik legismertebb alkotása. Az a tény, hogy a képet nő festette egy nőről, olyan többletjelentéssel és erővel ruházza fel a művet, amely férfiművész esetén eszünkbe sem jutna. A festmény éppen azt ábrázolja, amilyennek egy nőnek sohasem szabadott látszania: csúnyának és férfiasnak. Érzékletesen jeleníti meg azt a különleges szimpátiát is, amelyet a tehetséges és ambíciózus művésznő érezhetett a fizikai másságtól szenvedő másik asszony iránt.
A női test mélyreható ismeretéről tanúskodik a fiatal Artemisia Gentileschi 1612 körül készített képe a meztelen Danaéról, akit Zeusz aranyeső formájában termékenyített meg.
Judit és Holofernész |
A női művészek vélhetőleg kihasználták férfi megrendelőjük, pártfogójuk képzeletét, ugyanakkor képeikkel jelezték, könnyen fordulhat a kocka. A kiállítás három képe például Juditot ábrázolja, aki elcsábította, majd lefejezte az ellenség egyik tábornokát, Holofernészt. Artemisia, akit rajztanára megerőszakolt, majd a bírósági tárgyaláson is meggyötörték, nyilvánosan megszégyenítették, véres jelenet közepén ábrázolja Juditot, aki ruhaujját felgyűrve kardját a haldokló férfi nyakához tartja. Fontana és Fede Galizia visszafogottabban közelítették meg a témát: képeiken az előkelően öltözött Judit úgy tartja Holofernész levágott fejét, mintha valami divatos kiegészítő lenne.
Tekintse meg az interaktív ajánlót!