A 18. századi Versailles legnépszerűbb zeneszerzőjének slágere
2007. április 19. 11:00
XV. Lajos udvari zeneszerzője születésének 300. évfordulója alkalmából először jelenik meg Magyarországon hegedűiskolájának reprint kiadása.
"A kiváló képességekkel rendelkező komponista a legnagyobb természetességgel sajátította el a népi táncdallamokat, ritmusokat, és igazította ezeket az udvari igényeknek még mindig leginkább megfelelő barokk muzsika hagyományaihoz. A zene olyan volt, mint az államilag szervezett bacchanáliákon divatos öltözet: parasztos, de mégis finom, előkelő. Corrette a hatást még azzal is képes volt fokozni, hogy műveit az egyszerűbb körökben is ismert hangszerekre komponálta: a fuvola, a cselló és a csembaló mellett vielle-en (tekerőlant) és musette-en (egy speciális duda) szólaltak meg a darabok. Corrette munkásságát elsodorta a francia történelemben bekövetkező néhány kormány- és államformaváltás. Egy udvari muzsikus munkáira senki nem volt kíváncsi egy fiatal köztársaságban, úgyhogy az egészen különlegesen hangzó darabokat csak a XX. század második felének régizenei törekvései fedezték fel ismét. Magyarországon pedig máig gyakorlatilag teljesen ismeretlenek voltak." - olvasható Kerékgyártó György írásában a momus.hu oldalán.
Egy régizene-játékra specializálódott muzsikusnak a zenetörténész szerint nagy segítség, ha ismeri Michel Corrette (1707-1795) munkásságát. A francia komponista alkotott orgonaversenyeket, szonátákat, szimfóniákat, kontratáncokat, de vallási tárgyú zeneműveket is. Írt ariettákat, sanzonokat és kantátákat, vokális munkáinak száma ugyancsak figyelemre méltó.
Régizenei esték címmel az Art Face Seven a 2007/2008-as évadra koncertsorozatot tervez. A programban madrigál est, olasz és német barokk koncert, A hű szerelmesek című madrigálkomédia, és a Carmina Burana is szerepel.
(Múlt-kor/MTI)