A katonai repülés egykori fellegvára: repülőtér az Alpokalján
2007. február 16. 13:15
<
A katonai reptér tündöklése és bukása
A Monarchia felbomlását követően a magyar hadügy önállósodott, a szombathelyi reptéren viszont nem állt le a munka, a kiképzés kisebb-nagyobb szünetekkel folyt tovább. Minisztertanácsi határozatot követően 1924 nyarán pedig megkezdte működését a repülőiskola, vagy hivatalos nevén a Magyar Királyi Repülőgép-vezető Iskola a REGVI. Első parancsnoka a magyar katonai repülés kiemelkedő alakja, a légierő későbbi parancsnoka, Kenese Waldemár alezredes lett.
Olasz CA101-es búcsúztatása, 1930 |
1938-tól, amikor a bledi konferencián elismerték Magyarország fegyverkezési egyenjogúságát és főleg az első bécsi döntést követően átértékelődött a repterek jelentősége és szerepe. Szombathelyen ekkor már a REGVI mellett Repülőiskola ezred működött, harci kiképző osztályokkal, vadász és bombázó századokkal. A második világháborúba való belépés után Szombathelyről a III. közelfelderítő századot vezényelték a Kárpát-csoport támogatására a frontra. Ez volt az egyetlen, innét közvetlenül a frontra küldött harcoló alakulat. A reptér feladata továbbra is az utánpótlás minél gyorsabb biztosítása maradt, ami állandó bővítéseket tett szükségessé. 1944-től pedig megkezdődtek a légicsapások elleni védművek kiépítése is.
Az első légitámadás 1944. július 26-án késő délelőtt érte a repülőteret. Az Államépítészeti Hivatal fellelt jelentései és egyéb közlések alapján annyit sikerült kideríteni, hogy legalább tizenhét bombatámadás érte a repteret és valószínűleg ennek is köszönhetően Szombathely az ország harmadik legtöbb kárt szenvedett városa lett.
A Vörös Hadsereg 1945. március 16-án indított offenzívájának sikere általános visszavonulás elrendelésére késztette a német hadvezetést. A hónap végére a helyzet kritikussá vált, a visszaemlékezések szerint március 25-28-a között felsőbb parancsra felrobbantották a repülőtéren lévő összes hangárt. Kiépített védelem nem lévén, az ismételődő szovjet támadásokat az ilyen harchoz egyáltalán nem szokott repülősök igyekeztek visszaverni.
A katonai repülőtér története 1945. március 29-ével ért véget, amikor a reggeli órákban a Vörös Hadsereg 6. gépesített-dandár harckocsiezrede harc nélkül elfoglalta az akkora már szinte teljesen használhatatlanná vált légibázist.
Révész Tamás: Repülőtér az Alpokalján. Budapest, 2006., Kutató Diákokért Alapítvány. 194 oldal