Divatba jött a kommunista retró Kelet-Európában
2006. november 7. 10:15
A The Washington Times szerint kommunista retróhullám söpör végig Kelet-Európán, és ennek szellemében olyan régi márkák éledtek újjá, mint a Traubisoda, a Tisza Cipő vagy a Túró Rudi.
A lap szerint nosztalgia ébredt a térségben a kommunista éra márkái iránt, amelyek az 1990-es években, miután a vasfüggöny leomlásával a határok megnyíltak a nyugati termékek előtt, eltűntek a piacokról. A The Washington Times egy magyar fogyasztó véleményét idézte, akit a Traubi gyerekkorára emlékezteti, és amelynek az íze szerinte jobb a nyugati üdítőitalokénál.
Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára a lapnak elmondta: ezek jellegzetesen magyar márkák, amelyeket az emberek magukénak érezhetnek, olyan termékeknek, amelyeket mások nem tudnak lemásolni. A The Washington Times szerint új fogyasztói igény érezhető a hazai élelmiszerek, italok, ruhák iránt, amelyek a rendszerváltás utáni években kikoptak a boltok polcairól.
Traubit akarunk! |
A Traubisoda kapcsán azt írta a lap, hogy az üdítő Romániában és Horvátországban is kapható, és a márka hamarosan a cseh és a német piacon is megvetheti a lábát. A cég tulajdonosa, Salamon Berkowitz, aki 1992-ben 3 millió dollárért vásárolta meg a céget a magyar kormánytól, elmondta, az emberek visszatérnek a régi termékekhez, mert ma már egyedinek számítanak. (Berkowitz családja 1951-ben menekült el a kommunista Magyarországról a tengerentúlra.)
Az egykor megosztott Németországban olyan népszerűek a kommunista korszakbeli árucikkek, hogy az elemzők egyenesen "ostalgiáról" beszélnek, ami a német ost (kelet) szóra épülő szójáték - írta a The Washington Times.
(Múlt-kor/MTI)