Tűz pusztít a kapruni gleccservasút alagútjában
2004. szeptember 13. 12:06
Ausztriában a kapruni glecccservasút alagútjában 155 ember halt meg a szerelvényen keletkezett tűz következtében. A vonat hátul gyulladt ki, majd megállt az alagútban, de az ajtókat már nem lehetett kinyitni. 12-en még ki tudtak menekülni egy kitört ablakon, de a többiek bennégtek: 155 turista, 92 osztrák, a többi külföldi. A füst felfelé áramlott, így a szembejövő, üres vonat vezetőjét és a felső állomás három dolgozóját is megölte. - A vizsgálat szerint egy forró levegőt befújó fűtőegység okozta a gleccservasút katasztrófáját. A szakértők úgy ítélték meg, hogy a szerelvény alsó végén lévő vezetőfülkében felszerelt berendezésben vagy eltört a fűtőszál, vagy a vonatot lefelé irányító vezető éppen a fűtőtesten hagyott egy dzsekit. A tűz azért terjedhetett el olyan viharos sebességgel, mert a vonat külső borítása üvegszálas műanyagból készült, ami nem csupán gyorsan ég, hanem mérges gázokat is fejleszt közben. Ausztriában 2004 februárjában mind a 16 gyanúsítottat felmentették. A bíróság nem találta megalapozottnak az ügyészség vádjait, miszerint a gleccservonatot működtető cég egyes vezetői és alkalmazottai nem teremtettek biztonságos feltételeket a szerelvény üzemeltetéséhez. A bírák azt erősítették meg, hogy a vonat fűtését biztosító meleglevő-befúvók egyikének a meghibásodása okozta a katasztrófát. Ez ellen 2004 szeptemberében a salzburgi ügyészség fellebbezett. - A siklórendszerű vonat 1974-ben épült és 911 méterről 2446 méterre szállította a sízőket. A két állomás között 4050 m távolság van, az első 650 m-t a szerelvény hídon, a többit alagútban tette meg. A pálya meredeksége 43 százalékos, az alagút átmérője 3,6 méter. A szerelvényeket 5 cm-es acélsodrony húzta, illetve engedte lefelé.