A Titanic első hivatalos útja volt egyben az utolsó is
2024. április 14. 15:05 Múlt-kor
A hajógyártók levonták a tanulságokat
A borzalmas eset természetesen összezúzta az elsüllyeszthetetlenségről szóló mítoszokat. A Titanic tragédiáját követően a hajó gyártója, a Harland & Wolff drasztikus változásokat eszközölt a két testvérhajó, a HMHS Britannic és az RMS Olympic esetében.
A hajókat magasabb válaszfalakkal, második belső hajótesttel, tűzálló anyagokkal és – ami a legfontosabb – több mentőcsónakkal korszerűsítették.
A mai hajók tervezése már szigorú biztonsági előírások és protokollok alapján történik, hogy megakadályozzák a Titanichoz hasonló katasztrófákat.
A kettétörést is bemutató animáció a süllyedésről
Egy 2012-es, az Allianz Global Corporate & Specialty tengerészeti biztosító által közzétett jelentés megállapította, hogy évről évre csökken az elsüllyedt hajók száma. Napjainkban minden hatszázhetvenedik hajó süllyed hullámsírba, míg ez a szám a Titanic idején sokkal magasabb volt (kb. minden századik hajó).
Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség további fejlesztésekre a hajóépítés terén. A (tengeri) Rádiótisztek Egyesületének alelnöke, Tony Selman szerint a tanulság mindig az, hogy egy hajó sem elsüllyeszthetetlen: „Mindegy, milyen biztonságos egy hajó, ha teljes sebességgel egy sziklának csapódik, akkor el fog süllyedni.”
Az egyik mentőcsónak a túlélő utasok egy részével
A maga idejében óriás volt, ma az óriások között törpe lenne a Titanic. A mai tengerjárók átlagosan húsz százalékkal hosszabbak, és kétszer olyan magasak. A Royal Carribean egy átlagos hajója 133 ezer tonnát nyom, szemben a Titanic negyvenhatezer tonnájával.
A Titanic drámai történetében egy apró pozitívum mégis rejtőzött: a figyelemfelhívás. A jövő hajóépítői megtanulták, hogy a méret és a luxuskörülmények biztosítása nem mehet a minőség rovására, mert ugyan jól felépített, stabil szerkezetű hajók vannak, de elsüllyeszthetetlenek nincsenek.