65 éve avatták fel Ferihegyet
2015. május 7. 08:17
65 évvel ezelőtt, 1950. május 7-én - az 1500 majd 2500 méteres betonpálya, illetve a hangár és a forgalmi épület egy részének átadásával - avatták fel az újjáépített ferihegyi repülőteret. 1960-ra Ferihegy Közép-Európa legmodernebb repülőtere lett, mikor is elkészült a tranzitváró, a bevezető fénysor, a radarberendezés, és meghosszabbították a kifutópályát. 1983-ig elkészült az új kifutópálya, a hozzá tartozó gurulóút-hálózat, az irányítótorony, valamint a Malév-gépek karbantartására szolgáló műszaki bázis. A második ütem keretein belül épült fel az 1985 novemberében átadott Ferihegy 2, amely hosszú időre megoldotta az utazóközönség kulturált kiszolgálását, mivel 1982-re az utaslétszám meghaladta a kétmilliót. Ferihegy 2-t csak a Malév-gépek használták, a külföldi gépek továbbra is Ferihegy 1-ről indultak, illetve oda érkeztek. Ferihegy 2 átadása után újították fel a régi kifutópályát, amelyet 1987-ben át is adtak. Újabb látványos változás csak 2000 decemberében, a Ferihegy 2B terminál átadásával történt, ettől kezdve a külföldi légitársaságok gépei indultak innen, illetve rövidebb ideig a fapados gépek, amelyek 2005 szeptemberétől azonban birtokba vették a felújított Ferihegy 1-et. A Malév csődje után a Budapest Airport a 2-es terminál utasforgalom csökkenése miatt, gazdaságossági okokból 2012. május 30-án végül bezárta az 1-es terminált. Az ünnepélyes átadást és az első éveket most a Fortepan fotóival idézzük fel.
Munkaszolgálatos földmérő, háttérben az épülő nagyhangár (1944). Fotók: Fortepan
A repülőtér ünnepélyes felavatása - I.
II.
III.
A galéria
Étterem Ferihegyen
IL-12-es repülőgép
Várakozó utasok
Várócsarnok
Tranzit
A tranzit szálló bárja
Li-2P repülőgépek - I.
II.
A főbejárat előtt (1962)
A magyar repülés 100 éves történetéről a Múlt-kor egyik korábbi számában olvashatnak