Hamarosan kiderülhet, ki volt az igazi Mona Lisa
2014. február 20. 12:13
Megkezdték a Mona Lisa modelljének tartott firenzei előkelő, Lisa Gherardininek tulajdonított csontváz DNS-elemzését - az eredményre még néhány hónapot kell várni.
A mintákat Silvano Vinceti olasz művészettörténész vette a Firenze melletti Szent Orsolya-kolostorban talált csontvázból és összehasonlította Lisa Gherardini élő leszármazottainak örökítő anyagaival. Ha a DNS-ek egyezést mutatnak, Vinceti háromdimenziós arcrekonstrukciót készít a koponya és Leonardo Da Vinci világhírű festménye nyomán.
"Ha nem sikerül azonosítanunk, a művészettörténészek tovább spekulálhatnak azon, ki volt a festő modellje" - fogalmazott a tudós, hozzátéve, hogy a kutatás eredményeit várhatóan májusban vagy júniusban teszik közzé.
Silvano Vinceti (balra) egy régészkollégájával a Szent Orsoly-kolostorban talált sír mellett
A Vinceti vezette olasz régészcsoport tavaly a Szent Orsolya-kolostor egyik föld alatti családi sírboltjában három nő maradványait találta meg, akik közül az egyik Gherardini lehetett. Az asszony ugyanis férje elhunyta után fogadalmat tett, és orsolyita apácaként élt 1542-ben, 63 éves korában bekövetkezett haláláig. A kolostor oltára alatt temették el.
Leonardo da Vinci 1503 és 1506 között festette Mona Lisa című portréját, amelynek modellje a művészettörténészek szerint a firenzei selyemkereskedő, Francesco del Giocondo felesége, Lisa Gherardini volt, akit az olaszok Giocondaként is emlegetnek. A La Giocondát Giorgio Vasari művészeti író nevezte el Mona Lisának.
A Lisa Gherardininek tulajdonított csontok
Lisa Gherardini életéről nem sokat tudni. Firenzében született 1479-ben, majd 20 éves kora előtt hozzáment Francesco del Giocondóhoz, akitől öt gyermeke született. Valószínűleg a városban később tisztviselőként dolgozó Francesco rendelte meg a képet, talán hogy megünnepelje gyermeke születését vagy házuk megvásárlását. Mások szerint a Mona Lisa a festő önarcképe, vagy egyik férfi szeretője női álruhában - utóbbi mellett szólhat, hogy Leonardo egészen 1519-ben bekövetkező haláláig magánál tartotta a képet a franciaországi Amboise melletti Clos Lucé-ban.