Híres műalkotások rejtett titkai
2013. január 29. 14:29
Csata mögött csata
A firenzei Palazzo Vecchio (Régi Palota) halljában lévő freskóról régóta azt tartják, hogy Leonardo da Vinci "elveszett" művéhez adja meg a kulcsot. A 2011 végén elvégzett kutatás eredményei arra utaltak, hogy egy elveszett da Vinci-freskó rejtőzik Giorgio Vasari A marcianói csata című falfestménye mögött. Az Ötszázak termében 2012-ben lefolytatott endoszkópos vizsgálat során a tudósoknak módjában állt bepillantani a Vasari-festményt hordozó fal mögé, és mintát venni a hátsó fal felületéről.
A minták laboratóriumi vizsgálatának eredménye azt valószínűsítette, hogy az 1503-ban festett Az anghiari csata című da Vinci-kép, amelyről sokáig azt hitték, hogy az Ötszázak termének 16. századi átalakításakor elpusztult, ma is épségben megvan a Vasari-freskót hordozó álfal mögött. “Ezek nagyon biztató eredmények” – mondta 2012 elején Maurizio Seracini, a kutatás szakmai vezetője. A csapat akkori nyilatkozata szerint a hátsó falról vett egyik – fekete színű – mintáról a pásztázó elektronmikroszkópos elemzés bebizonyította, hogy hasonló összetételű, mint a Leonardo da Vincinak a Louvre-ban őrzött Mona Lisa és Keresztelő Szent János című képeiről származó fekete pigmentmintái.
A hátsó falon vörös színű anyagot is találtak a tudósok, amelyről az analízis kimutatta, hogy szerves eredetű. Ilyen anyag jelenléte egy átlagos falon teljességgel valószínűtlen. A nagy felbontású képet adó endoszkópos kamera segítségével a tudósok rápillanthattak a hátsó fal néhány részletére, ahol bézs színű, szerkezete alapján alighanem ecsettel felvitt anyagot láttak. A kutatás során bebizonyosodott, hogy – az előzetes radaros vizsgálat eredményének megfelelően – vékony rés található a Vasari-képet hordozó téglafal mögött. Ez a körülmény megerősíti azt az elméletet, amely szerint Vasari, mielőtt nekilátott volna A marcianói csata megfestésének, falat emeltetett a Leonardo-remekmű elé, megóvva azt az utókor számára.
2012 szeptemberében azonban a firenzei műemlékvédelmi felügyelőség betömette a Salone dei Cinquecento keleti falán fúrt lyukakat, s leálltak a kutatások, mivel nem találták elegendőnek az eredményeket, ráadásul ötszáz olasz és külföldi művészettörténész is tiltakozott Vasari műve alaptalannak és károsnak tartott „meglékelése” ellen.
Ide kattintva még több képet láthat a munkálatokról