Kis magyar légitársaság-történet
2012. február 3. 13:34
Malév (1954-2012)
Magyarország 1954 novemberében, államközi szerződés keretében megvásárolta a szovjetek részesedését a Maszovletből, majd felszámolta a társaságot, ám még ugyanabban a hónapban megalapította az immár jelentős technikai bázison és tapasztalaton alapuló, önálló magyar légitársaságot, a Magyar Légiközlekedési Vállalatot.
A társaság elsősorban továbbra is belföldi járatokat üzemeltetett és a mezőgazdasági repülést segítette, de a gyarapodó számú államközi szerződéseknek köszönhetően az 1950-es évek derekától egyre több külföldi várost is elért személyszállító repülőivel. Az 1956-os forradalmat a Malév-flotta sértetlenül átvészelte.
A korai Li-2-es és Po-2-es Maszovlet-gépeket felváltották az Iljusinok: az 1957-től érkező Il-14-es, majd az 1960-tól behozott Il-18-as repülőkkel egyre távolabbra lehetett biztonságosan eljutni, így a hatvanas évek elejétől Párizs, Róma, London, Frankfurt és Athén is szerepelt az állomások között. Ugyanakkor a hatvanas évtized végéig a társaság megszüntette az egyre gazdaságtalanabb belföldi légiközlekedést.
Az első, Európán kívüli repülést az 1964-ben beindított kairói járat teljesítette. Az Iljusinokat az 1970-es években felváltották a Tupoljevek: 1969-től a Tu-134-esek, 1973-tól a Tu-154-esek. A Malév mai flottájának derékhadát 18 Boeing-gép alkotta.