Barlangok falán tanultak rajzolni a paleolitikum kori gyerekek
2011. október 3. 10:54 The Guardian
A franciaországi Dordogne barlangrendszerben folyó vizsgálatok bebizonyították, hogy a paleolitikumban festeni tanították a gyermekeket, de csak az ujjukkal.
A vaskori gyermekek egyfajta prehisztorikus nevelésben részesültek, amikor az idősebbek arra tanították őket, hogyan kell a barlangok falára az ujjukkal festeni – jelentették be régészek a Cambridge-i Egyetem által szervezett konferencián, ahol a résztvevők többek között a 13 ezer évvel ezelőtt élt gyermekek életébe is betekintést nyerhettek.
Szakemberek a Franciaország legtöbb barlangrajzát rejtő természeti képződményében (Rouffignac), a Száz Mamut Barlangban rámutattak, hogy a gyermekek művészileg próbálták kifejezni magukat. A rajzok – amelyek között van 158 mamut, 28 bölény, 15 ló, 12 kecske, tíz rinocérosz és négy emberi alak – csak egy kis részét alkotják a több mint hat kilométer hosszú barlangrendszernek.
A rajzok nagyobbik hányada hosszában futó, íves vagy elliptikus keresztmetszetű rovátka. Az egyik üregben olyan sok rajzot találtak, hogy a kutatók feltételezése szerint azt a gyerekeknek különítették el; itt négy, 2 és 7 év közötti gyermek kézjegyét sikerült azonosítani.
„Ez mind azt sugallja, hogy ez egy kifejezetten a gyerekeknek szánt rész volt. A felnőttek felügyelték őket, de a ’munka’ nagy részét a gyerekek végezték” – mondta el Jess Cooney, az egyetem doktori hallgatója. „Lehet, hogy csak feltételezés, de itt a gyerekeket arra bátorították, hogy többet rajzoljanak a felnőtteknél” – tette hozzá Cooney, aki szerint egyfajta játszószobaként kell elképzelni a termet.
A gyermekek által készített rajzokat 2006-ban fedezte fel Leslie Van Gelder (Walden Egyetem) és férje, Kevin Sharpe. A rajzok olyan magasan vannak, hogy a kutatók szerint ahhoz a felnőttek segítségét kellett igénybe venni, míg legkisebbek kezét a nagyobbak „vezették” a rajzolásnál. A kutatás során kiderült, hogy a gyermekrajzok a barlang legsötétebb, legmélyebb zugaiban is megtalálhatók, távol a bejárattól.
Cooney szerint nem volt megkötve a gyermekek keze, bármit rajzolhattak. „A művek azt mutatják, hogy ez nem az a hely volt, ahol a gyerekek ’megőrültek’. Együttműködés volt köztük és a felnőttek között, az idősebbek pedig bátorították őket. Közösségi foglalkozás volt” – mondta el a régész.
A Franciaország mellett Spanyolországban, Új-Guineában és Ausztráliában azonosított gyermekrajzok céljáról régóta vitatkoznak az archeológusok. Korábban olyan vélemények is elhangoztak, hogy egyszerű firkálásokról van szó, mások szerint ezek inkább prehisztorikus graffitik, esetleg rituális funkcióval bírtak.