Vasúttörténeti emlékeket véd a MÁV és a KÖH
2011. március 9. 15:22 MTI
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a vasúti építészeti értékek megőrzése érdekében a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt. és a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) Budapesten.
Mint a megállapodás ünnepélyes aláírása előtt Tamási Judit, a KÖH elnöke elmondta, a dokumentumban a két fél vállalja többek között a még lappangó építészeti emlékek közös felkutatását, a műemlékké nyilvánítások ütemezésének egyeztetését, valamint a vasúttörténeti emlékek népszerűsítésében való együttműködést.
Tamási Judit kiemelte: a MÁV és a KÖH arra törekszik, hogy a vasútüzem emlékeit anyagi valóságukban, lehetőleg eredeti helyükön és funkciójukban őrizzék meg, hiszen egy műemlék megmaradásának legjobb garanciája, ha az továbbra is azt a feladatot tölti be, mint amire létrehozták. A szerdán megkötött megállapodást a KÖH példaértékűnek tekinti, és várja az állami és magánvállalatok hasonló kezdeményezéseit - jegyezte meg az örökségvédelmi hivatal vezetője.
Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója arra emlékeztetett, hogy a társaság országszerte 76 kiemelten védett műemlék ingatlannal rendelkezik, ezek felújítása a szűkös források miatt csak hosszú távú program keretében lehetséges. Nemcsak az épületeket, hanem a vasútüzem tágabb kultúráját is érdemes azonban megőrizni - hangsúlyozta a cégvezető, hozzátéve: a budapesti Vasúttörténeti Park például éppen ezt a célt szolgálja.
Az MTI kérdésére válaszolva Szarvas Ferenc elmondta: a MÁV 2011-ben három nagyobb műemlék-felújítási programban vesz részt. Befejezéséhez közeledik a gödöllői királyi váró - döntően európai uniós forrásból végzett - rekonstrukciója, rövidesen kezdetét veszi a budapesti Nyugati pályaudvar felújítása, melyre a MÁV mintegy 1,8 milliárd forintot szán és megújul a 120a vonal (Budapest Keleti-Szolnok) 19 állomásépülete is.
Mint Szarvas Ferenc rámutatott, a vasúttársaság alulfinanszírozottsága miatt nem tud annyit költeni a tulajdonában álló 15 ezer épület fenntartására, mint szeretne, emellett az EU-s források is szinte kizárólag a sínpályák és a gördülőállomány korszerűsítésére vehetők igénybe, állomásrekonstrukciókra nem. A MÁV ezért - elsősorban a kisebb településeken - a helyi közösségek, önkormányzatok együttműködésére is számít a pályaudvarok, állomások hatékonyabb karbantartásában, működtetésében - közölte a cégvezető.
Mint Szarka László, a MÁV kommunikációs igazgatója hozzátette, a vállalat márciusban fotópályázatot hirdet a vasúti építészeti értékek megörökítésére.