A 641-es járat vége
Az 1981. október 21-én Prágában katasztrófát szenvedett Malév gép törzse kettétört, de csodával határos módon mindenki életben maradt.
1981. október 21-én 90 ember újjászületett a Malév 641-es járatán. Jobban mondva: annak roncsain. A Prágában megsérült TU-154-es ugyanis nem gyulladt ki, így az utasok és a 9 főnyi személyzet épségben el tudta hagyni a szárnyvég vonalában kinyílt gépet. Farkas Lajos, a járat fedélzeti mérnöke huszonkilenc év után megszólalt, és elmesélte, valójában mi is történt velük a katasztrófát megelőző 10 percben, majd az azt követő hetekben.
Prága, 1981. október 21., 13 óra 57 perc
„A Malév 641-es járata éppen hazafelé tartott Amszterdamból – kezdi a visszaemlékezést Farkas Lajos. – A fedélzet nem volt tele, az utasok többségét Kanadában élő, éppen Budapestre utazó egykori magyar emigránsok tették ki. Ez egy menetrend szerinti, Budapest-Prága-Amszterdam, Amszterdam- Prága-Budapest útvonalú járat volt.”
A sztálini sólymok árnyékában
A pilótakabinban hárman foglaltak helyet: Takács „Fetya” Ferenc, a kapitány, Szabadfi Botond másodpilóta és Farkas Lajos fedélzeti mérnök. „Fetya utolsó mohikánja volt a sztálini sólymoknak; így hívtuk az idős, nagy tapasztalatú katonai repülőket” – emlékszik vissza Farkas.
A Budapest–Prága–Amszterdam szakaszt a parancsnok repülte, hazafelé, az Amszterdam–Prága szakaszt meg a másodpilóta. Farkas úgy emlékszik: nem volt túl jó hangulat a fülkében. Szabadfi nagyon csendes volt, nem lehetett vidám napja, Takács pedig kifejezetten végigmorogta az utat. A légiutaskísérők, érezve ezt, egy idő után a kötelezőn kívül nem is nagyon jelentek meg a kabinban. A repülő, amellyel a járatot teljesítették – a HA-LCF lajstromjelű TU 154 B 2 típusú Malév gép –, kifejezetten jó műszaki állapotban volt. A Tupoljev gyár 126. sorszámát viselő repülőt rendszeresen karban tartották.
A fedélzeti mérnök szerint említésre méltó esemény a prágai leszállást megelőző 10. percig nem történt.
Akkor azonban felgyorsultak az események.
A teljes cikk a Múlt-kor történelmi magazin 2010. tél számában olvasható.