Száz fotó a száz éve született Lucien Hervé emlékére
2010. október 26. 17:27 MTI
A száz éve született, magyar származású Lucien Hervé fotóművész életművét tekinti át az a kiállítás, amely szerdán nyílik a Szépművészeti Múzeumban. A január 23-ig látogatható tárlat, amely a Fotóhónap kiemelt eseménye, számos még ismeretlen Hervé-művet, dokumentumot tár a látogatók elé.
Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a kiállítást bemutató sajtóbejáráson elmondta: a Lucien Hervé 100 című időszaki kiállítás elnevezése egyszerre utal a 2006-ban elhunyt alkotó születésnapjára és a múzeum által megvásárolt művek számára. A Szépművészeti már rendelkezik néhány Lucien Hervé-művel, "ez a plusz száz fotó magvát képezheti egy új gyűjteménynek, amely akár fotótárrá is nőhet a későbbiekben" - vélekedett a főigazgató. Baán László kiemelte: százéves évfordulót nemcsak Magyarországon ünneplik, hanem a párizsi Pompidou Központban is tárlattal emlékeznek a művészre.
Gebauer Imola, a kiállítás kurátora felidézte: a fotográfus Elkán László néven született Hódmezővásárhelyen egy nagypolgári, asszimilálódott zsidó családban. A művészre korán elvesztett édesapja volt nagy hatással, édesanyjával viszont hamar megromlott a kapcsolata. Ezt a művészettörténész azzal magyarázta, hogy Elkán László elutasította a polgári értékrendet, például munkás fiatalok közé járt birkózni és vonzódott a művészetekhez is.
"Ezért Bécsbe küldték a közigazgatási egyetemre, de ő nem látogatta az órákat, hanem inkább a múzeumokat járta és rajzórákat vett" - jegyezte meg. A családi botrány elől menekült a fiatal alkotó Párizsba, ahol előbb egy bankban talált munkát, majd egy véletlen folytán egy magazin számára kezdett el cikkeket írni és fotózni. A kiállítás nyitóképe, egy önarckép, ebben az időszakban készült, vélhetően Hervé egyik első fotójáról van szó.
Gebauer Imola elmondta: a kiállítás nem kronologikusan, hanem tematikusan tagolódik. Az első részben a Párizs és az ember témakörből vett fotók láthatók, a kurátor szerint maga Hervé csoportosította ezen címek alá a képeit. Hervé emberábrázolásai két csoportra bonthatók: míg a magányos alakoknál a nyomor, szegénység vagy a szorongás határozza meg a kép hangulatát, addig a csoportképek szervezőelve gyakran a humor. A kiállításon látható portrékról a kurátor elmondta: a művészt az alanyokhoz személyes viszony fűzte. "Nem klasszikus portrékról van szó, a háttérrel, a környezettel az adott ember személyiségét szerette volna kifejezni" - mondta.
A tárlat legnagyobb része az építészeti fotókra koncentrál. Hervé komoly tanulmányokat folytatott egy-egy sorozat elkészítése előtt, így születtek például az Escorialról készített képei, de nagy elméleti felkészültséget tükröznek későbbi építészeti fotói is.
A kurátor kifejtette: a művész pályája gyökeresen megváltozott, miután találkozott Le Corbusier francia építésszel, aki meglátva a marseille-i lakótömbjéről készült képeit, állandó fotósának hívta meg. "Hervé szeme az utolsó időkben is könnybe lábadt, ha a meghívásra gondolt. Ennek hatására hagyta abba minden más művészeti tevékenységét, például a festést és csak az építészetnek szentelte az idejét" - tette hozzá Gebauer Imola.
A bejáráson elhangzott: a művész 1949 és 1965 között végigfotózta a jeles építész valamennyi alkotását, de emellett egyre több megbízást is kapott, a tárlaton láthatók például az UNESCO székházáról és Brazíliaváros kormányzati épületeiről készített fotói is.
"Nagyon szerette a népi építészeti emlékeket felfedezni" - mondta a kurátor az Indiában, Iránban és Spanyolországban készült képekről. Ugyanakkor kiemelte: a legtöbb képre a minimalista és az absztrakt jelzők illenek. "Minimalista, mert levág mindent, ami elvezeti a nézőt a lényegtől, és absztrakt, mert nem az egész épületet mutatja meg, hanem csak egyes elemeit, formai játékot űzve" - vélekedett, majd hozzátette: a fekete-fehér fotók az gazdag tónushasználat miatt akár színesnek is tekinthetők.
A kiállítás harmadik nagy egysége az absztrakció felé tett lépéseket mutatja be, itt láthatók például azok a képek, amelyeken új értelmet nyer egy pusztuló házfal vagy egy letépett plakát. A tárlat a betegsége miatt lakásához kötött művész otthonában készült fotókkal zárul.