Észak-Olaszországból származhat a farmer
2010. szeptember 22. 11:47 Discovery News
Pontot tehetnek az évszázadok óta tartó vita végére egy ismeretlen, 17. századi észak-olasz festő képei, amelyeken a farmer első ábrázolása látható, s a művész életművét immáron a nagyközönség is megismerheti.
A kutatóknak az szúrt szemet, hogy az egyik képen a parasztasszony ölében levő ruhadarab pontosan olyan indigó színű, mint ahogyan a ma is használatos farmerek kinéznek. A „Kékfarmer Mesterének” keresztelt művész festményei ezen a héten Párizsban lesznek láthatók. „A festő munkáit leginkább az öltözködés részletgazdagsága jellemzik” – mondta el Gerlinde Gruber, a gyűjtemény kurátora. „Nagyon ritka volt, hogy egy festő ennyire pontosan ábrázolja a szegényeket. A farmer egy kivételével minden képén megjelenik” – tette hozzá.
A „Szövő anya” című festmény – amelyen a képen szereplő asszony egy fehér fejkendőt visel – segítségével a szakembereknek térben is sikerült elhelyezniük a művészt, aki minden bizonnyal Észak-Olaszországban, a velencei régióban élt és dolgozott. A történészek az Egyesült Államok területén kívül két településhez szoktak a farmer megszületését kötni: az egyik a franciaországi Nimes, (’de Nimes’ – denim), a másik pedig az olaszországi Genovából származó ruhadarab miatt (franciául Genes – jeans).
Eleddig csak töredékes feljegyzések maradtak fenn az olcsó genovai áruk Európa északi részébe – különösen Angliába – való szállításáról a 17. században. „Az egyik forrás egy angol szabót idéz, aki azt mondja, hogy a ruhaanyag Genovából származik, s ez lenne a farmer őse – de ez a felfedezés egy újabb bizonyíték egy sokáig elfeledett történelmi bizonyosságra” – mondta el Gruber.
Évszázadokkal később egy házaspárt, bizonyos Francois és Marithe Girbaud-t már mint a buggyos és szűk farmer pionírjaként ünnepli a világ. „Ez most megkérdőjelezi ismereteinket” – nyilatkozta Francois Girbaud, a párizsi kiállítás egyik résztvevője. „Az embereknek egyből Marilyn Monroe, James Dean és az Egyesült Államok jut a farmerről az eszébe. Nimes vagy Genova? Nem tudom eldönteni, de érdekes, hogy a farmer már 1655-ben is létezhetett” – tette hozzá.
Eddig tíz festményt azonosították az ismeretlen mesterrel, s ezekből nyolcat állítanak ki Párizsban, olyan kortárs alkotók műveivel együtt, mint Michael Sweerts vagy éppen Giacomo Ceruti munkái, amelyeket római és bécsi múzeumokból, illetve magángyűjteményekből kölcsönöztek erre az alkalomra.
A nem mindennapi felfedezés története röviden a következő: 2004-ben Maurizio Canesso galériatulajdonos New Yorkban egy, a nápolyi iskolához tartozó ismeretlen festő munkáját vette meg, s miután megpróbálta az alkotó személyét felfedni, a Milánó melletti varesei múzeumban rátalált a „Borbély üzlete” című festmény másolatára. Mindeközben Gruber is az általa a 'Kékfarmer Mesterének' nevezett művész nyomába eredt, s egy 2006-os cikkében összegezte addigi kutatásait; erre felfigyelt Canesso is, majd az összes fellelhető munkát megvásárolta, amelyeknek becsült értéke egyenként 90 ezer és 1,25 millió dollár között mozognak.