Maria Montessori
2010. július 29. 11:13
(1870-1952)
Maria Montessori olasz pedagógus, aki elsőként tekintett a gyermekre, mint autonóm személyiségre, partnerként és nem nevelési tárgyként kezelte őket, 1870. augusztus 31-én született Chiaravalléban (Ancona megye). Konzervatív környezetben nőtt fel, apja és tanárai erőteljes tiltása ellenére a természettudományos pályát választotta, 1896-ban Olaszország első orvosnőjeként szerzett diplomát. A Római Egyetemen dolgozott és antropológiai, elmekórtani kutatásokat végzett. Az élet fintora, hogy éppen azon a területen szerzett magának hírnevet és dolgozta ki módszerét, amelyet eredetileg elutasított, mert pusztán a nők végső menekülési útvonalának tekintette.
Módszere szinte a véletlennek köszönhető. Munkája során gyakran találkozott a szegény családokból származó gyerekekkel, továbbá értelmi fogyatékosokkal is. Tapasztalatai meggyőzték arról, hogy az intelligencia nem ritka dolog és a legtöbb újszülött rejtett képességekkel jön a világra, ami az esetek nagy részében soha nem derül ki. Az értelmi fogyatékosság pedig sokkal inkább korrigálható pedagógiai eszközökkel, mint gyógyszerekkel.
Montessori a tanításhoz a megfigyelés és a kísérletezés eszközeivel közelített. A szellemi fogyatékos gyerekek minden mozdulatát megfigyelte és lejegyezte. Lassanként elérte, hogy a fogyatékosként elkönyvelt gyerekek egy rész is sikeresen végezte el az iskolát. Saját iskolát hozott létre Casa dei Bambini néven Róma legszegényebb negyedében 1907-ben.
Ekkor dolgozta ki módszerét lépésről lépésre. Lényege, hogy nem tanított, hanem a gyerekeket olyan környezetbe helyezte és olyan játékeszközökkel vette körül, amelyeket kézbe véve, saját tapasztalataik alapján jutottak ismerethez, és fejlesztették képességeiket. Másik alapelve a szabadság volt, amely azt jelentette, hogy minden gyermeki tevékenység engedélyezett, amíg nem sérti a többi gyerek önálló tevékenységét.
Európa- és Észak-Amerika-szerte iskolákat alapítottak a módszerével. 1939-1947 között Indiában dolgozott, és egyetlen fia segítségével megalapította a helyi Montessori-mozgalmat. Számos nemzetközi kongresszust tartott, három egymást követő évben Nobel békedíjra terjesztették fel. 1951-ben részt vett a Nemzetközi Montessori Kongresszuson Londonban. 1952. május 6-án halt meg Hollandiában Noordwijkban. Az amszterdami székhelyű Nemzetközi Montessori Szövetséget fia vezette 1982-ben bekövetkezett haláláig.
Maria Montessori módszere ma is ugyanolyan vitákat vált ki, mint a maga idejében. Sokan az évszázad gyereknevelési módszerének "feltalálóját" látták benne, és sokan elvetendőnek tartották humanista módszerei miatt. Anna Freud, Jean Piaget, Alfred Adler és Erik Erikson léptek a nyomdokába. A modern oktatás és nevelés sok eleme a Montessori módszerből eredeztethető.