Feltámad a Monarchia utolsó hadihajója
2010. június 24. 08:28
Jelenleg a világon hét darab egészben megmaradt monitor létezik, melyeknek egyike a LAJTA, a Monarchia haditengerészetének egyetlen helyreállított hadihajója. Most 2010-ben, csaknem 20 évvel azután, hogy a hajó megmenekült a pusztulástól, az Európai Unió támogatásával végre megvalósul az áhított cél, és a hajó felújítva új életre kel - számolt be róla a Történelemtanárok Egyletének honlapja.
A Zoltán Gőzös Kh. Alapítvány és a Hilltop Neszmély Zrt. a neszmélyi önkormányzat támogatásával „Integrált turisztikai attrakció-fejlesztés Neszmélyen a bor és a hajózás jegyében” című pályázata keretében nyerte el a szükséges forrásokat.
A Duna ősidők óta kitűnő közlekedési útvonal, utazni, szállítani gazdaságosan lehet rajta és a harcok sem kerülték el. A magyar királyok is felismerték ezt a lehetőséget, és kereskedelmi flottáik mellett, ha úgy hozta a szükség, időről időre hadiflottákat is építettek a hatalmas folyamon.
1867-től a Monarchia vezetése is belátta, szüksége van egy dunai hadiflottára. A Monarchia tengeri hadiflottájának parancsnoka, Wilhelm von Tegetthoff admirális (1827-71) „monitor” típusú hadihajók építését javasolta. Ez az akkoriban igen modernnek számító hadieszköz az USA-ban 1862-ben szolgálatba állított USS MONITOR-ról kapta a nevét, amelynek jelentése: őrző, figyelő.
A Monarchia (és egyben Európa) első két folyami monitora, a MAROS és a LEITHA 1870-ben kezdett épülni az „Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt”-nél. 1871-ben került vízre és 1872-ben állt szolgálatba. Az eredeti hajótest az 50 évnyi katonai szolgálata során többször átépült.
Az I. világháborút gyakorlatilag végig harcolta. 1920-ban leszerelték és a lecsupaszított hajótestet árverezésre bocsátották, amelynek során a „Dunakotró és Gőzhajózási Vállalat” vette meg, amely 1928-ban elevátorhajót épített belőle, mely 1928-92-ig állt szolgálatban. A hajótest mindvégig megmaradt eredeti formájában.
Lelkes önkéntes hajómentők hosszú évek szívós munkájával elérték, hogy a hajótestet 1992-ben védett műemlékké nyilvánították, 1993-ban a Hadtörténeti Intézet és Múzeum saját leltárába vette, 1994-ben pedig lekerült róla az elevátor felépítmény. A továbbiakban az újpesti hadikikötőben várta sorsának jobbra fordulását.
2006-ban a „Zoltán Gőzös” Közhasznú Alapítvány vállalta, hogy megszervezi és lebonyolítja az öreg hadihajó helyreállítását. Erre a fent említett, 2008-ban kiírt és 2009-ben elnyert pályázat sikerével nyílt lehetőség. A hajó a neszmélyi Szent Ilona öbölben létrehozott Hajóskanzenben kerül bemutatásra, mint annak egyik fő attrakciója. A felújítást követően a hajó az 1887-93 közötti állapotában kerül helyreállításra, visszakapva a teljes felépítményét, ágyúit, szórólövegeit.
A hajótest belsejében létrejön egy állandó kiállítás, amelynek célja a korabeli hadihajós élet bemutatása, elsősorban tárgyi és kisebb részben írásos emlékekkel. A LAJTA monitorhajó teljes egészében bejárható és "megérinthető" lesz, olyan működő berendezésekkel is rendelkezik majd, amelyek lehetővé teszik a korabeli napi hajósfeladatok, és haditengerészeti tevékenységek egyes elemeinek bemutatását és kipróbálását (lövegtorony-forgatás, kötélcsörlő használata, mentőcsónakok evezése, vitorlázása, kormányzása, stb.) A múzeumhajó önerejéből nem lesz képes a helyváltoztatásra, viszont vontatható, és ez által Budapesten és nagyobb városokban időszaki kiállításként megtekinthető lesz a nagyközönség számára.
Megújulását követően a LAJTA monitor múzeumhajó várja látogatóit a Neszmélyi Hajóskanzen kikötőjében.
Az eredeti beszámoló a TTE oldalán