Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

Rivalizálás Velencében, kiállítás Párizsban

2009. szeptember 23. 21:11 MTI

Tiziano, Tintoretto, Veronese... Rivalizálás Velencében a címe a Louvre új kiállításának, amely január 4-ig várja a látogatókat Párizsban. A 16. század legelismertebb olasz festőinek alkotásait bemutató, több mint 85 festményből álló tárlatot a világ legnagyobb múzeumainak tulajdonában álló képek gazdagítják.

<

A képek között megtalálható például Tiziano egyedülálló portréja Francesco Venier velencei dózséról, amelyet a madridi Thyssen-Bornemissza Múzeum adott kölcsön a kiállítás idejére. A tárlat fő attrakciói közé tartozik emellett Tintoretto Zsuzsanna a fürdőben című híres festménye, amelyet a bécsi művészettörténeti múzeumtól kaptak. A New York-i Metropolitan Museum of Arts-tól származik Tiziano 1542-es, Ranuccio Farneséről készült portréja és a Paolo Veronese által festett arckép Alessandro Vittoria szobrászról.

A velencei reneszánsz legjelentősebb képviselői között rendszeres volt a rivalizálás. Carlo Ridolfi olasz író, festő és műgyűjtő így írt róluk 1642-ben: "Mivel Tintoretto rivalizált Veronesével, festményeit különös nagy gondossággal készítette - hiszen a rivális jelenléte gyakran ösztönzőleg hat." Ugyanez igaz volt Veronesére is. Mindannyian - bár megvolt saját, egyéni stílusuk - mindig megpróbáltak abban is jobbak lenni, amin épp a másik dolgozott.

Vincent Delieuvin, a kiállítás egyik kurátora elmondta: mivel Veronese (1528-1588) és Tintoretto (1518-1594) is utánozta az idősebb Tizianót (1487-1576), gyakran nem egyértelműek a festmények stílusjegyei, utalásai. Tintorettót elsősorban a drámai perspektívák és az extrém térkezelés jellemezte. A rendkívüli módon termékeny Veronese vizuálisan felettébb hatásos, dekoratív kompozícióiról híres. Tiziano, a velencei reneszánsz iskola doyenje és mestere pedig mindkettőjük számára példaképként szolgált.

Jean Habert, a kiállítás másik kurátora elmondta: a rivális művészek nem csak festőtechnikájuk tökéletesítésével harcoltak. Főleg Tintoretto nyúlt tisztességtelen eszközökhöz, hogy a velencei udvarban is dolgozó Tiziano egyeduralmát megtörje: gyakran hihetetlenül alacsony áron kínálta képeit, sőt néha el is ajándékozta őket a cél érdekében.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

Rivalizálás Velencében, kiállítás Párizsban

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tél: Szoknyával a politikában

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra