Kék színekben tündököltek az Elgin-márványok
2009. június 30. 10:34 Discovery News
Az egyik legrégibb nemzetközi műkincsvita középpontjában is szereplő ókori faragványokat eredetileg a kék szín különböző árnyalataira festhették - derült ki a legújabb képalkotási technikák segítségével.
A 17 alakból és 56 panelból álló hatalmas fríz egykor a Parthenont díszítette, és azon az egyiptomi kék nevű festék nyomait fedezték fel. A faragvány darabjait 1801-ben az Oszmán Birodalom angol nagykövete, Lord Elgin fűrészeltette le és vitte magával Angliába, máig tartó műkincsvitát generálva tettével.
A faragványokkal Giovanni Verri, a londoni British Múzeum kutatója foglalkozott, amikor azt fedezte fel, hogy piros fénnyel megvilágítva, infravörös kamera segítségével több ponton kéken világítanak a márványok. A további tesztek során a többi kövön is hasonló festéknyomokat fedeztek fel. A szakértők szerint a legkorábbi mesterséges festék, az egyiptomi kék nyomaira bukkantak, amelyet i.e. 2500 körül kezdtek használni Egyiptomban és Mezopotámiában, majd i.e. 800 körül a technika az egész Mediterráneumban elterjedt.
A tesztek során hasonló kék színt találtak a tenger habjain, amelyből Héliosz napisten kiemelkedett, vagy épp Írisz, szárnyas istennő övén is. Emellett Dióné istennő köpenyén a festéknyomok arra utalnak, hogy az ókori mesterek a festékekkel tovább finomították és tökéletesítették a szobrászok eredményeit.
A kutatók régóta sejtették, hogy a Parthenont az ókori szobrászat több más remekművéhez hasonlóan tarkára festették, ennek nyomait eddig nem sikerült felfedezni. A mostani kutatás így első alkalommal támasztja alá tudományos tényekkel ezt a tézist – állítja Verri. A szakértők azonban abban egyetértenek, hogy a felfedezés hatalmas előrelépés az ókori építmények színének megfejtésében,
A felfedezés „véletlen” egybeesik az új Akropolisz Múzeum megnyitásával is, amelynek révén egyre újabb és újabb érvek kerülnek elő a márványok visszaszolgáltatásával kapcsolatban. Akár így, akár úgy, a briteket ez a bejelentés sem győzte meg a visszaszolgáltatás szükségességéről: szerintük a márványok kiváló helyen vannak Londonban, és a British Múzeum több száz éves termei megfelelőbb környezetet jelentenek, mint egy frissen megnyílt épület termei.