Múlt-kor.hu

Megtalálhatták Amelia Earhart repülőgépének roncsát

Megtalálhatták Amelia Earhart repülőgépének roncsát

2019. február 1. 16:35 Múlt-kor

Amelia Earhart amerikai pilótanő világ körüli útján tűnt el 1937-ben valahol a Csendes-óceánon. Egy, a kutatókat régóta érdeklő ismert repülőgép-roncsot végre sikerült közelebbről is megvizsgálni a távoli Pápua Új-Guinea közelében, és további eredmények is várhatók a közeljövőben.

Rejtélyes roncs

Az 1930-as évek végén egy, az ekkor még ausztrál fennhatóság alatt lévő Pápua Új-Guineához tartozó szigeten egy kisfiú látott egy repülőt – lángoló bal szárnnyal – a tengerpartra zuhanni. Elmesélte a felnőtteknek, akik azonban nem hittek neki. A beáramló dagály hamar körbevette a roncsot, az apály pedig berántotta a tengerbe, és a repülőgép eltűnt a víz mélyén. Ma is ott van, egy igen nehezen hozzáférhető helyen, csupán benőtte a korall. Lehetséges, hogy nem akármilyen repülőgépről van szó: egy amatőr történész szerint Amelia Earhart repülőjéről lehet szó.

„Még kutatunk, hogy kiderítsük, kinek a gépe lehet. Nem akarunk előreugrani, és azt mondani, hogy ez Ameliáé” – mondta William Snavely, a repülőgép azonosításáért folyó műveletet vezető Project Blue Angel igazgatója. „Azonban minden, amit eddig láttunk, arra enged következtetni, hogy elképzelhető.”

Egy 2018 augusztusában végrehajtott búvárexpedíció során a Project Blue Angel búvárai azt figyelték meg, hogy az elsüllyedt roncs egyes tulajdonságai megegyeznek Earhart repülőjével, amely egy több ponton módosított Lockheed Electra 10E volt. A csapat talált egy üveglemezt is, amely lehetséges, hogy a repülő elejéről az egyik fényszóró burája volt. Snavely szerint azonban sokkal több vizsgálatra van még szükség – az üveglemezt szakértőkkel vizsgáltatják, és igyekeznek elegendő pénzt összegyűjteni egy újabb útra Pápua Új-Guineára.

„Nyilvánvalóan üveg, igen réginek tűnik, és jelentős mennyiségű tengeri makk van rajta. Durván kivehető alakja és átmérője úgy tűnik, nagyjából megegyezik az 1930-as években a Lockheed repülőgépein található fényszórókkal. De nem tudjuk biztosan, hogy ez egy Lockheed-lámpa-e. Ezt vizsgáltatjuk most.”

Tüzes zuhanás

Snavely, aki korábban Maryland államban szociális munkásként dolgozott, azt mondja, gyermekkora óta érdekli Amelia Earhart rejtélye. Sokat makettozott, még a Lockheed Electra 10E-ből is volt ilyen replikája.

Később, amikor mélyebben elmerült a pilótanő eltűnésének kutatásában, szemet szúrt neki egy kulcsfontosságú tény. A földet körberepülni szándékozó Earhart és navigátora, Fred Noonan 1937. július 2-án tűnt el, miután elhagyták az új-guineai Lae-t, és elindultak a Hawaii felé útba eső, lakatlan Howland-szigetre, ahová sosem érkeztek meg, bár rádión kapcsolatba tudtak lépni az amerikai parti őrség a sziget közelében horgonyzó Itasca nevű hajójával. Az Earhart után kutatók többsége ezért itt, a Howland-sziget közelében kereste a vízbe zuhant repülőt, figyelmen kívül hagyva a két hely közötti út több mint 70%-át. Snavely ezért elhatározta, hogy ő ezen a szakaszon fog kutatni.

2005-ben az új-guineai Rabaulba repült, hogy helyiekkel beszéljen, akiknek esetleg lehetnek információik a rejtélyes lezuhant repülőről. Szinte azonnal – már a szállodában – találkozott egy börtönőrként dolgozóval, aki tudott a repülőről, amelyet a kisfiú látott lezuhanni 1937-ben. Mint kiderült, a börtönőr ismert egy egy tengeri szivacsokért búvárkodó férfit, aki felfedezte a roncsot 1995-ben. Ekkor derült ki a helyiek számára, hogy a kisfiú igazat mondott – 1995-ben immár idős férfiként még élt, azonban időközben elhunyt, így Snavely vele már nem tudott kapcsolatba lépni.

A börtönőr arra kérte Snavelyt, hogy nevezze meg öt olyan tulajdonságát Earhart repülőjének, amelyek megkülönböztetik más repülőktől. Ezen információ birtokában a búvárkodó férfi ismét megnézhetné a roncsot, hogy szó lehet-e egyezésről. Az amerikai elmondta az első öt dolgot, ami eszébe jutott: hogy a repülő kétmotoros volt, H-alakú vezérsíkkal, ajtaja a pilóta felőli oldalon volt található, egy körantennával volt felszerelve, valamint egy vastag rúdantennával. Snavely meglepetésére a férfi azzal tért vissza, hogy a roncs egyezik a felsoroltakkal.

Mélyre merülni

A roncs egy kicsiny, lakott sziget, Matzungan partjainál található. A sziget a magától Új-Guinea szigetétől keletre található Buka nevű nagyobb sziget nyugati oldalán van – jelentős távolságra Lae-től, azonban nem a nyílt óceánon. Snavely hipotézise azt feltételezi, hogy a repülőgép üzemanyagtartálya nem volt teljesen feltöltve induláskor, így amikor a Howland-sziget felé haladva erős ellenszélbe értek, Earhart és Noonan úgy döntöttek, inkább visszafordulnak – márpedig ekkoriban Bukán volt a legközelebbi, általuk ismert leszállópálya. Snavely szerint ide igyekezhettek viharos időben, amikor lezuhantak.

Az üzemanyagtartály feltöltöttsége igen sok vita tárgya volt eddig is: egyértelmű dokumentáció nincs arról, hogy aznap mennyi üzemanyagot töltöttek a repülőgépbe. Egyesek szerint a különféle felszerelések és tartalék üzemanyag által jelentett rengeteg súly miatt (a világ körüli útra indulás előtt Earhart számos nélkülözhető dolgot már kénytelen volt kiszerelni a repülőből, hogy legyen elég hely a tartalék üzemanyagnak, illetve a többféle rádiónak és navigációs eszközöknek) aznap nem került teljes feltöltésre a tartály. Mások szerint azonban mivel Earharték tudták, hogy az Új-Guinea–Howland-sziget szakasz lesz útjuk során a leghosszabb folyamatos repülés, minden bizonnyal teletankolták az Electrát, azonban még így sem biztos – főként erős ellenszélben –, hogy elegendő üzemanyaguk lett volna. Így még akár az is lehetséges, hogy az út későbbi szakaszán fordultak vissza, és zuhantak le Matzunganon.

Mennyire hihető az elmélet?

Rengeteg elmélet kering azzal kapcsolatban, mi történt Earharttal és Noonannel. Chris Williamson, A „Chasing Earhart” (Earhart nyomában) című internetes podcast rendezője szerint ezek öt fő kategóriába sorolhatók:

1. Az Electra valahol az óriási, üres Csendes-óceánba zuhant, illetve kényszerleszállást hajtottak vele végre a vízen, a szárazföldtől távol – a repülőgép elsüllyedt, Earhart és Noonan pedig a tengerbe vesztek.

2. Earhartot és Noonant a terjeszkedő Japán Birodalom katonái ejtették foglyul valamely csendes-óceáni szigeten (vagy miután rájuk találtak a tengeren), majd vagy a fogságban haltak meg, vagy kivégezték őket.

3. A páros egy lakatlan szigeten lett számkivetett, a legnépszerűbb elmélet szerint Nikumarorón (korábban Gardner-sziget), ahol egy másik kutatóexpedíció különféle tárgyakat talált, repülőgéproncsot azonban nem. Egy ilyen, fákkal és kiterjedt élővilággal rendelkező szigeten akár hosszabb ideig is életben maradhattak.

4. Az Irene Bolam-elmélet: Earhartot foglyul ejtették a japánok, azonban nem ölték meg, hanem kiadták az Egyesült Államoknak, ahol aztán felvette az Irene Bolam nevet, és 1982-ig élt. Ezt egy 1970-ben kiadott könyv állította, és maga Bolam (aki egyébként ismerte Earhartot az 1930-as években) is tagadta: 1,5 millió dollárra perelte a kiadót, és hosszú nyilatkozatot adott ki, amelyben tagadta, hogy ő lenne Earhart. A számos azóta írt szakértői cáfolat ellenére sokan kitartanak az elmélet mellett, és újabb művek is íródtak a témában.

5. A Buka-hipotézis, miszerint Earhart visszafordult, és megkísérelt Bukán leszállni, végül pedig valahol itt zuhant le. Ebbe a kategóriába tartozik Snavely elmélete is, miszerint a Matzungan melletti roncs Earhart Electrája.

Williamson dicséretesnek tartja Snavely szkeptikus megközelítését. „Nagyon óvatosan közelíti meg” – mondta. „Nem állítja, hogy megtaláltuk, pedig nagy ziccer lenne.” Maga Snavely úgy fogalmaz: azt szeretné megtudni, ki halt meg az 1937-es szerencsétlenségben. „Ezen a ponton az érdekel minket, hogy azonosítsuk, kinek a repülője volt” – mondta. „Valaki meghalt abban a gépben, és szeretnénk tudni, ki volt az, hogy elmondhassuk a családjának.”

Megtalálhatták Amelia Earhart repülőgépének roncsát

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2019. tavasz: A vörösterror 133 napja

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra