Múlt-kor.hu

Így motorozott a magyar

Így motorozott a magyar

130 évvel ezelőtt, 1885. november 10-én került sor a történelem első motoros útjára. Paul Daimler az édesapja, Gottlieb Daimler és partnere, Wilhelm Maybach tervezte motorkerékpáron Cannstadtból egészen a néhány kilométerre található Unterürkheimig „száguldott” az új találmányon, amely 11 km/h-s végsebességre volt képes. A jármű váza fából volt, négyütemű motorjának teljesítménye pedig 0,5 lóerőt tett ki. Az évforduló kapcsán a Fortepan motoros képeiből válogattunk. 

„Lassú hajtás vagy gyászszertartás”

Városmajor utca 10., Méray Motorkerékpárgyár Rt. műhelye (1924)
Ferenciek tere (Apponyi tér), balra a Veres Pálné utca torkolata. A Magyar Túraút motoros túraverseny startja. Oldalkocsis Scot motorkerékpáron 23-as számmal ifj. Fancsek Imre (1925)
Ferenciek tere (Apponyi tér), a Magyar Túraút startja (1925)

Ferenciek tere (Apponyi tér), dr Sztancsek János oldalkocsis FN motorkerékpárján a Magyar Túraút startjánál (1928)
Motorkerékpáros a Bartók Béla (Horthy Miklós) út 17-19-nél található Szent Imre Kollégium (ma BME Baross Gábor Kollégium) előtt 1930-ban
Somogymegyei Automobil Club csillagtúrája, Harley-Davidson típusú oldalkocsis motorkerékpár (1930)
Városliget, a Széchenyi-szigetre (Mezőgazdasági Múzeumhoz) vezető híd. Jobbra egy New Hudson 88E típusú, balra egy AJS típusú angol motorkerékpár (1930)
Méray oldalkocsis motorkerékpár Mezőtúron (1930)
Kaposvári kántortanító Gelett Herstal típusú oldalkocsis motorkerékpárjával (1934)
Fehérvári út, távolban a katolikus templom látszik (1935)
Pécs, Ferencesek utcája, háttérben a Ferences templom. Puch 250L típusú motorkerékpár (1935)
Balatoni műút Lepsénynél, autósmementó (1935)
Hajnóczy József (Bors) utca 6. (1936)
Hadgyakorlatot ellenőrző tiszt egy Dombóvár környéki falu utcáján. Méray Motorkerékpárgyár Rt. oldalkocsis motorkerékpárja (1938)
Csepel WM 100 segédmotoros kerékpár (1939)
Műegyetem rakpart, szemben a Közraktárak, Ardie VF 125 típusú német gyártmányú motorkerékpár (1940)
Család a Csepel WM 100 segédmotoros kerékpáron (1943)

A városligeti motorversenytől a motoros akrobatákig

Hősök tere, háttérben a Műcsarnok. A Motorsportszövetség és a Mogürt nemzetközi motorversenye (1949)
Motorverseny a Városligetben (1949)
Váci út a Balzac utcánál, háttérben a Lehel tér, Árpád-házi Szent Margit-templom. Csepel 100 típusú motorkerékpár (1949)
Erzsébet királyné útja - Hermina (Május 1.) út sarok. Csepel 100-as motorkerékpár (1950)
Kossuth Lajos utca, a Magyar utcától a Ferenciek tere (Felszabadulás tér) felé nézve (1952)
Motortankolás a Szent Gellért téren (1955)
Szentlőrinc, Erzsébet utca, a háttérben balra a Munkácsy Mihály utca, jobbra a Pécsi utca (1958)
Pannonia 250 TLF motorkerékpár (1959)
Az épülő Erzsébet híd a Petőfi tér felől nézve. Danuvia 125 típusú motorkerékpár (1963)
Ötvenhatosok tere (Felvonulási tér), május 1-i felvonulás (1964)
Berente, Hadak útja (26-os főút), háttérben a Borsodi Hőerőmű (1965)
Lenin Kohászati Művek a Csermőkei út felől nézve (1965)
Motoros akrobaták (1965)
Népliget, Építők pálya, motoros akrobaták (1965)
Hermina (Május 1.) út 45. Állami Szociális Otthon (ma Mozgássérült Emberek Rehabilitációs Központja) 1966-ban
Dombóvár, Vörösmarty utca 1. Simson Star kismotorkerékpár (1972)
Dombóvár, Riga-12 moped (1977)

Így motorozott a magyar

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2017. nyár: Páratlan párok

Ízelítő a Magazinból

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr
Impresszum

Főszerkesztő: Bartal Csaba
Felelős szerkesztő: Kulcsár Ádám
Munkatársak: Ács Tibor Adrián, Czókos Gergő, Hajdu Tibor, Tóth Judit

Kapcsolat

info@mult-kor.hu

 

Váltás az asztali verzióra