Múlt-kor.hu

Múlt-kor bolt: Itt vásárolhatsz termékeinkből 》

10 tény az autók történelméről

2018. október 3. 09:41 Múlt-kor

<

1. Az első autó tulajdonképpen egy háromkerekű, gőzmeghajtású szerkezet volt, amelyet a francia Nicolas-Joseph Cugnot alkotott meg 1796-ban. A szerkezetet ágyú vontatásra használták; végsebessége elérte a mesés 3 km/h-t.

2. A „zajos és szagos” gépcsodára utaló szó, az „autómobil”, a New York Times lapjain tűnt fel legelőször 1899. január 3-án.

3. A futószalag alapötlete az amerikai autógyártó Ransom Eli Olds nevéhez köthető. Az első tömeggyártású gépkocsi előállításával is ő büszkélkedhetett: az Oldsmobile Curved Dash sorozatgyártása 1901-ben indult meg.

4. A futószalag elméletét Henry Ford ültette át a gyakorlatba 1913-ban. A forradalmi találmánynak köszönhetően a híres Ford T-modell gyártási ideje 12 óráról 93 percre csökkent.

5. A tömeggyártásnak köszönhetően a Ford T-modell ára jelentősen lecsökkent. A mobilitásra vágyó néptömegek 1924-ben már 260 dollárért juthattak hozzá Fordjukhoz (ez az összeg nagyjából ma 3500 dollárnak felelne meg).

6. Az 1929-es esztendő az autórádiók éve volt. Az első szerkezetek a Motorola nevet viselték. A rádiókat ekkor még nem szerelték be automatikusan az autókba, mert extrának számítottak, így a gépjármű tulajdonosoknak külön kellett megvásárolniuk a szerkezeteket.

7. Bertha Benz, az első ténylegesen gépkocsinak nevezhető jármű megalkotója, Karl Benz felesége volt. Bertha asszonyság 1888-ban, a világ első „túra autósaként” írta be magát a történelembe. Miután elkötötte férje gépcsodáját, 106 kilométert tett meg vele, bizonyítván, hogy az autó többre hivatott holmi városi furikázásoknál.

8. A világ első autóversenyét 1894-ben rendezték. A győztes 19 km/h-s átlagsebességgel, 6 óra 48 perc alatt teljesítette a Párizs és Rouen közötti 126 km-es távot.

9. Az 1954-es Mercedes-Benz W196R Formula 1 Racing Single-Seater a világ eddigi második legdrágább autója, amelyet 2013-ban egy aukción 30 millió dollárért értékesítettek. A listát egy 1962-es Ferrari GTO vezeti „potom” 38 millió dollárral.

10. A Volkswagen Bogár a világ legnagyobb példányszámban előállított gépkocsi típusa, amelyen az évtizedek során a legkevesebb fejlesztést hajtottak végre. 1938 és 2003 között 21,5 millió modell gördült le a futószalagokról.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

10 tény az autók történelméről

Aktuális számunkat keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő itt!

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig

Ízelítő a Magazinból

További friss hírek

Legolvasottabb cikkeink

Facebook Twitter Tumblr

 

Váltás az asztali verzióra